Jouw browser ondersteunt niet de vereiste technologie om deze website te bekijken. Upgrade nu.

1
Maria met kind en de heiligen Catharina en Hiëronymus (6) - Vittore Carpaccio

Maria met kind en de heiligen Catharina en Hiëronymus (6)

Vittore Carpaccio

(Capo d’Istria, ca. 1465 - 1525/27)

De heilige Catharina van Alexandrië wordt vaak afgebeeld met Maria en het kleine Jezuskind omdat Catharina een mystiek huwelijk aanging met Jezus. Hiëronymus staat achter Maria en leest de Bijbel. Alleen zijn rode mantel en het boek, half verscholen achter Maria, verraden dat hij het is. Hij is wat archaïsch voorgesteld met een zeer lange baard. Zijn kardinaalshoed is nergens te bekennen.

Over het leven van Vittore Carpaccio is weinig geweten. Hij was de zoon van de lederhandelaar Piero Scarpazza. Hij zou later zijn familienaam veranderen in Carpaccio. Hij werd vooral bekend door negen schilderijen die hij maakte over de legende van de Heilige Ursula. Zijn schilderijen vallen op door een bijzonder gebruik van rood. Vermoedelijk is hij in de leer geweest bij onder meer Gentile Bellini, door wie hij zich in elk geval liet beïnvloeden. Dat blijkt ook uit dit schilderij. De handen van Maria en Catharina en het lichaam van Jezus gaan terug op de Sacra Conversazione van Bellini in het Prado in Madrid.

Carpaccio is een gerecht van dungesneden rauwe ossenhaas, mayonaise, worcestersaus, tabasco en witte peper, vaak geserveerd als voorgerecht. Giuseppe Cipriani, de eigenaar van Harry's Bar in Venetië, bedacht het in 1950 en noemde het naar de kunstenaar Vittore Carpaccio, van wie er op dat moment een overzichtstentoonstelling liep en wiens kunstwerken opvallen door de rode tinten.

Uit de collectie van de Staatliche Kunsthalle, Karlsruhe