Jouw browser ondersteunt niet de vereiste technologie om deze website te bekijken. Upgrade nu.

1
De heilige Hiëronymus bij de knotwilg (25) - Rembrandt

De heilige Hiëronymus bij de knotwilg (25)

Rembrandt

(Leiden,1606 – Amsterdam,1669)

In deze ets staat een zeer realistisch uitgewerkte knotwilg centraal. Hiëronymus zit aan een geïmproviseerde tafel te schrijven. Tegen de wilg ligt een stapel boeken met een schedel erbovenop. De knotwilg staat symbool voor de ascetische of reine sfeer waarin Hiëronymus leefde. Zowel in de woestijn als later in het klooster in Bethlehem. Een leeuw komt vanachter de knotwilg gluren. De weergave van de leeuw is geen trefzekere voorstelling zoals we van Rembrandt gewoon zijn. We zien alleen de kop van het dier, het lichaam gaat schuil achter de stronk. De voorstelling van de leeuw is geïnspireerd op een ets van Albrecht Dürer. Toen hij deze prent maakte, had Rembrandt nog nooit een leeuw gezien. Heraldische leeuwen op wapenschilden van landen en adellijke families kende hij wel. Pas in 1652 zou Rembrandt voor het eerst een echte leeuw zien. In dat jaar bracht de Verenigde Oost-Indische Compagnie immers een leeuw naar Amsterdam. Het dier was te zien in een dierentuin. Rembrandt tekende de leeuw meerdere keren in het daarop volgende jaar.

Uit de collectie van de Staatliche Kunsthalle, Karlsruhe