Jouw browser ondersteunt niet de vereiste technologie om deze website te bekijken. Upgrade nu.

4
Heilige Hiëronymus (24) - Jusepe Ribera

Heilige Hiëronymus (24)

Jusepe Ribera

(Xativa, 1588/1591 – Napels, 1652/1656)

De typering van de heilige Hiëronymus als boeteling verandert vanaf het laatste kwart van de 16e eeuw. De heilige wordt als het ware gedesacraliseerd, hij wordt een mens van vlees en bloed. Hiëronymus blijft een man die respect afdwingt, maar het decorum verdwijnt, terwijl zijn ascese benadrukt wordt. Het realisme neemt de bovenhand in de voorstelling van de boeteling. Het gezicht vertoont diepe groeven, een warrige baard en sporen van een lijdzaam leven. Hij heeft een getaande huid en zijn vingernagels vertonen vuile nagelriemen en randen

Jusepe Ribera was een kunstschilder uit de Spaanse school. Vermoedelijk werd hij opgeleid door de vooraanstaande Spaanse schilder Francisco Ribalta. Vanaf 1606 verbleef Ribera in Italië, in Parma en Rome. In 1616 vestigde hij zich definitief in Napels, toen deel van het Spaanse Rijk. Ribera was lange tijd hofschilder in dienst van de Spaanse onderkoning Pedro Téllez-Girón. Zijn beïnvloeding door Caravaggio blijkt niet alleen uit het gebruik van clair-obscur maar ook uit het realisme. Maar ook andere Italiaanse renaissancekunstenaars, zoals Correggio en Veronese, lieten hem niet onberoerd. Hij had eveneens een grote bewondering voor Rubens en van Dyck.

Van Ribera kan je in de expo nog een variatie op een thema van Hiëronymus zien uit het Palais des Beaux-Arts van Lille.


Uit de collectie van het Museo Nacional del Prado, Madrid