Jouw browser ondersteunt niet de vereiste technologie om deze website te bekijken. Upgrade nu.

2
Heilige Hiëronymus (1) - (Toegeschreven aan) Hieronymus Wierix naar Albrecht Dürer

Heilige Hiëronymus (1)

(Toegeschreven aan) Hieronymus Wierix naar Albrecht Dürer

(Antwerpen, 1553?-1619)

Albrecht Dürer was een Duitse humanist en renaissancekunstenaar, schilder en graveur. Hij reisde naar de Nederlanden - waar de Vlaamse primitieven hem inspireerden - en naar Italië - waar hij begeesterd raakte door de renaissance. Hij had een goed oog voor detail en was geboeid door de natuur. In zijn schilderkunst valt zijn kennis van het perspectief op. Hij schreef een wetenschappelijk traktaat over geometrie en compositie. Bovendien bracht hij vernieuwing in de portretschilderkunst door zijn zelfportret frontaal weer te geven. Zijn prentkunst, de houtsnijkunst in het bijzonder, is wereldberoemd. Ze ontwikkelde zich parallel met de boekdrukkunst.

Deze gravure, oorspronkelijk door Dürer zelf gegraveerd in 1514, is een zestiende-eeuwse kopie, vermoedelijk door Hieronymus Wierix, naar het origineel van Dürer. De kardinaalshoed en de zandloper verraden dat de schrijvende man Hiëronymus is. Hij zit achter een tafel met een elegant onderstel. Er loopt een diagonaal door de gravure die het hoofd van Hiëronymus over het kruisbeeld met de schedel verbindt, wat op een bijzondere manier de symboliek van vergankelijkheid oproept. Het binnenvallend licht is magistraal. Het schijvenglas in lood maakt een mooie schaduwtekening op de raamnis. Vooraan op de grond liggen de leeuw en een hond vredig naast elkaar. Dürer schilderde vaak honden, als symbool van loyaliteit.

Uit een privéverzameling, Antwerpen