Jouw browser ondersteunt niet de vereiste technologie om deze website te bekijken. Upgrade nu.

0
Adam en Eva  - Johannes Wiericx naar Albrecht Dürer

Adam en Eva

Johannes Wiericx naar Albrecht Dürer

(ca. 1549 - na 1615)

Albrecht Dürer was een Duitse humanist en renaissancekunstenaar, schilder en graveur. Hij reisde naar de Nederlanden, waar de Vlaamse primitieven hem inspireerden, en naar Italië, waar hij begeesterd raakte door de renaissance. Hij had een goed oog voor detail en was geboeid door de natuur. Zijn prentkunst, de houtsnijkunst in het bijzonder, was wereldberoemd. Ze ontwikkelde zich parallel met de boekdrukkunst. Johannes Wiericx hoorde samen met zijn broers Hiëronymus en Antoon tot de befaamde Wiericx-dynastie van zeer getalenteerde graveurs. Ze maakten boekillustraties voor Christoffel Plantin, vaak naar prenten van Dürer.

Volgens het bordje met de signatuur zou Joannes Wiericx deze gravure naar Dürer al op zestienjarige leeftijd gemaakt hebben. De voorstelling gaat terug op het origineel van Dürer uit 1504. De nadruk ligt vooral op de hoofdpersonages Adam en Eva, die symmetrisch in beeld gebracht zijn, in contraposthouding. Op de gravure staan meerdere dieren afgebeeld. De papegaai en de slang zijn de opvallendste en fungeren als tegenstellingen. De slang die de appel aan Eva aanbiedt, staat voor de zonde. De papegaai, die zich afkeert van die zonde, staat symbool voor Maria en voor de wijsheid. De oorspronkelijke gravure van Dürer heeft vele kunstenaars geïnspireerd om dieren in hun werken te integreren.


Uit de collectie van de Koninklijke Bibliotheek, Brussel